Inför gåkort för New Yorks trottoarer

Det finns någonting jag absolut inte vill göra på morgonen men som jag måste göra varenda vardag. Jag vill inte ta mig igenom midtown när det är morgonrusning. Varje morgon är likadan. Man måste ta sig förbi miljoner av nyvakna och stressade New Yorkare som ofta har ett ruggigt morgonhumör. Det är lika skrämmande och jobbigt varje morgon. Självklart var inte den här dagen något annorlunda.

På vägen upp från tunnelbanestationen sveptes jag med strömmen som skulle vidare till alla tåg. Med lite smått panik lyckades jag ta mig från strömmen av människor och tränga mig igenom allt annat folk för att sedan ta mig ut ur Grand Central. Väl utanför Grand Central blir det inte lättare. Här ska man hålla koll på trafikljus, människor vid sidan av-, brevid-, och framför en själv så att man inte krockar med någon. Jag tror stenhårt på att man måste ta något slags körkort för att kunna ta fram på new yorks trottoarer. Ingen visar någon som helst hänsyn till någon annan och ingen verkar ha koll på vart dom ska ta vägen, eller hur dom ska ta sig till sina mål. Många springer ut precis framför en, eller tvärnitar för att kolla i något skyltfönster eller liknande. Jag vet inte hur andra känner, men jag blir totaltokig på sånna människor!

Att gå runt i New York är som att köra bil. Man måste kolla bakåt och åt sidorna innan man kör om någon söndagspromenerare, annars riskerar man att krocka. Inte något att rekommendera klockan nio på morgonen när många storstandsbor tar sig fram på trottoarerna likt pansarvagnar.

Det är inte bara kaos på vägarna utanför Grand Central.

Bild lånad från: http://one-shut.blogspot.com


Kommentarer
Postat av: Erika

sv: Den kanske man borde se, jag har inte sett den :P

2008-12-04 @ 08:33:53
URL: http://icanpikan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0