Religion lärare = Tråkiga, Torra, Stela?

Mina tidigare religionlärare kan jag ju kanske inte säga var några lirare precis. Min lärare i högstadiet var en allmänt beige person (bokstavligt talat) han gick runt i beiga eller bruna kläder varenda eviga dag. Han var en sån där seg och utdragen människa som fick en snigel att verka speedad! Jag kommer ihåg första lektionen med denna läraren, han skulle gå igenom klasslistan och det tog halva lektionen, sen blev han trött och ville ha en fem minuters rast, bara att han kom tillbaka efter tio minuter. Allmänt tråkig alltså, fast en bra grej var att verkade gilla mig och mina tjejkompisar för vi kunde prata oavbrutet hela lektionerna utan att han sa till oss. Inte så bra egentligen om jag tänker igenom för jag kan ju inte speciellt mycket om religion. Men ja, ni förstår vad jag menar.
Min religionlärare i gymnasiet gick under smeknamnet ugglan, förklaring: hon såg faktiskt ut som en uggla! Hon var också tråkig, och hon lärde inte ut någonting om religion för vi hade ett grupparbete hela terminen där vi inte lärde oss någonting. Så slutklämmen är att jag inte kan speciellt mycket om religion, förutom det som jag har tagit reda på självmant. Just därför blev jag överlycklig igår kväll när jag mötte min professor i ämnet the religious experience.
Han var riktigt rolig och han fick alla världreligioner att verka intressanta. Vi började lektionen med att alla elever skulle säga sitt namn, varför dom valde kursen, och om de var tvugna att studera en religion vilken skulle det vara?
Här följer samtalet som jag och Professorn hade när jag skulle presentera mig.

J = Jag, H=Han


J: Hi my name is Louise Fredriksson

H: Hmm, it says Karin here
J: Yeah, but everyone calls me by my second name (jag måste förklara detta på varenda eviga lektion!)
H: ok, whatever everyone calls you welcome to the class! Why did you choose this class?
J: Honestly, seemed like the most interesting.
H: Ah, because you knew I was so good looking right. (Han låtsas se upprörd ut när hela klassen skrattar åt honom)
J: Yeah, whatever you say professor! (säger jag medans jag låtsas se arg ut, gick inte så bra för jag satt och skratta!)
H: Ok, I think we stated the fact that I'm not that good looking after all (kollar argt på klassen) so what world religion would you study if you had to choose only one?
J: I would choose buddhism
H: Really? why?
J: I've been to Thailand a couple of times and they seem so peacefull and serene, eventhough they have to think about suffering all the time.
H: Impressing! So what kind of buddhism do they practice in Thailand? If you know the answer to this I will be so impressed I will jump out the window!
J: I have no idea!
H: Yes! (drar handen över pannan) you made me a little nervous there!

Ja, så här fortsatte det, ni vill ju säker inte läsa hur hela lektionen gick till. Skulle bli ett väldigt lååångt blogginlägg.
Det som är så bra med denna professorn är att han verkligen bjuder på sig själv! Han berätta en annan grej som fick mig att skratta så mycket så att jag nästan låg på golvet! Han berättade att han har en slags sjukdom (inte så kul) som gör att han inte kan sova, kroppen vaknar hela tiden så man är aldrig utvilad. P.g.a. detta måste han sova med en mask som öppnar luftvägarna, Han sa att han ser ut som Hannibal Lecter när han har på sig den masken. Sen var han tyst några sekunder och sa sedan med en ledsen min "that's usually when my dates leave me, you know noone wants to date darth vader!" det kanske inte låter så kul när jag skriver det här, men igår kväll var det riktigt roligt!

Jag upptäckte att jag hade den här låten på ipoden igår när jag satt i tunnelbanetåget! Jag borde ta en heldag med att bara lyssna igenom min ipod, verkar ha många bra låtar som jag inte ens vet om!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hahaha, lilla Freiman, han var en riktig pärla han =P hahaha

2008-07-11 @ 18:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0