Stämmer detta på dig?

Jag har precis kommit hem från en riktigt lärorik psycholgy lektion. Idag fick vi lära oss om Alfred Adler's teorier om hur vi får våra personligheter. Jag tycker själv att sånt här är grymt roligt så därför delar jag nu med mig lite av dagens lektion och sen får ni se om detta stämmer in på er.

En av Alder's teorier är att beroende på om man är yngst eller äldst i syskonskaran så får man olika personligheter.

Den äldsta är ofta mer ansvarsfull än de yngre syskonen och blir ibland som en extra förälder till de yngre syskonen. Detta är dock något som fångade mitt intresse. Den äldsta har oftast ett högre IQ än de yngre syskonen, p.g.a. den äldsta ofta lär ut hur man ska bete sig till de yngre syskonen, hjälper till med läxläsning och så vidare. Där med höjs deras I.Q. Mycket intressant.

Mellanbarnet är ofta "rebellen" i syskonskaran p.g.a. att mellanbarnet ibland kan känna sig bortglömt mellan den älsta syskonet och den yngsta syskonet.

Den yngsta beskrivs som "the baby" i famlijen. Den yngsta beskrivs som en "free spirit" som ofta är ute och reser, tar livet som det kommer. Yngsta syskonet är även ofta den i syskonskaran som pluggar något inom estik, t ex konst.

Ensambarnet beskrivs som en mogen person som ofta står på sina egna ben. Ensambarnet har ofta ett större vokabulär än barn med syskon, p.g.a. att ett ensambarn oftare, och tidigare, pratar med äldre och på så vis utvidgar sitt ordföråd. Vissa ensambarn har problem med att dela med sig, och vissa är även beskrivna som narcisistiska.

Så, är detta något som stämmer in på dig? Jag som själv är ensambarn kan se vissa likheter. Jag står ofta på mina egna ben och antar att jag är "mogen" som person, annars skulle jag väl inte klara av att bo i New York.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0